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Angry Inuk

Alethea Arnaquq-BarilCanada82 minutes2016GColourEnglish Inuktitut

View Angry Inuk during the Tanya Tagaq on Angry Inuk event.

Part exposé, part personal documentary, the Canada's Top Ten People's Choice Award-winning film investigates the global anti-sealing movement's damaging impact on Inuit communities.

Director Alethea Arnaquq-Baril’s Angry Inuk examines, with heartbreaking effect, the impact of seal-hunting protests on Inuit communities in Canada and around the world. Part exposé, part personal documentary, and part community portrait (Arnaquq-Baril’s family lives on Baffin Island, one of the regions hardest hit in economic terms by various protests and bans), the film charts the history of the anti-sealing movement with precision and clarity. Anti-sealing tactics include using old images of whitecoat baby seals being clubbed, decades after the hunting of whitecoats was banned, while continuing to imply that the seal population, which has quadrupled since the first EU ban in the 1980s, is endangered. Why? Seal-hunting protests and campaigns (many led by celebrities) are by far the most lucrative for animal rights and environmental groups. Arnaquq-Baril painstakingly and heartbreakingly underscores the unfunny irony of people from some of the wealthiest areas in the world lecturing the most economically challenged on how to live.

STEVE GRAVESTOCK

Signé par la réalisatrice Alethea Arnaquq-Baril, Angry Inuk se penche avec un impact désarmant sur les manifestations contre la chasse au phoque dans les communautés inuit du Canada et ailleurs dans le monde.À la fois un exposé,un documentaire personnel et un portrait de communauté (sa famille vit sur l'île de Baffin, une région dont l'économie est durement frappée par lesmanifestations et lois anti-chasse), l'œuvre présente avec précision et clarté l'histoire de ce mouvement d'opposition.Parmi les tactiques qu'il emploie se trouve l'utilisation d'images anciennes montrant des blanchons se faisant frapperà la massue, alors que ce type de chasse est banni depuis des décennies. Une autre stratégie consiste à laisser entendre que le phoque est une espèce menacée, tandis que sa population a quadruplé depuis la première loi anti-chasse aux États-Unis, survenue durant les années 1980. Mais pourquoi? Les campagnes et manifestations contre la chasse au phoque (souvent menées par des vedettes) sontles plus profitables pour les groupes de défense de l'environnement et des droits des animaux. De façon méticuleuse et poignante, Arnaquq-Baril souligne l'ironie non comiquedu discours de certaines personnes vivant dans les endroits les plus aisés au monde. Ceux-là mêmes qui font la morale et disent comment vivreaux communautés aux prises avecde graves problèmes économiques.

DocumentaryFemale DirectorCanadaActivismAboriginal + Indigenous
director
Alethea Arnaquq-Baril

Alethea Arnaquq-Baril is an award-winning Inuit filmmaker based in Iqaluit, where she runs her production company Unikkaat Studios. Her credits include Inuit High Kick (09), Tunniit: Retracing the Lines of Inuit Tattoos (11), the animated short Seven Sins: Sloth (11), which was one of 15 shorts selected for Telefilm's Perspective Canada screenings at the Cannes Film Market, Lumaajuuq: The Blind Boy and the Loon (10), and Aviliaq: Entwined(14). Arnaquq-Baril was an executive producer on Miranda de Pencier's award-winning Throat Song (13), and co-produced the documentaries Experimental Eskimos (09) and Arctic Defenders (13). Angry Inuk (16) is her latest documentary.